Jumaat, 16 September 2011

resepi tomyam cara masak toyam (delicious Thai Shrimp Soup Recipe)

resepi tomyam



                As'kum,anda rasa nak makan tomyam tak?  kalau nak,hari ni saya nak ajar cara masak tomyam udang, bagai mana nak masak tomyam? caranya mudah sekali pertama kena sediakan bahan-bahann untuk resepi tomyam udang kita dulu.

resepi tomyam

Bahan-bahan :

-   12 ikur udang size pertengahan (buang kulit dan mencucikan dulu)

-   10 keping Cendawan tiram

-    5 batang serai

-    3 helai daun limau purut

-   1 sudu kecil garam  

-   2 sudu besar sos ikan

-   3 sudu besar limau nipis 

-   6 biji cili padi merah (tumbukan sedikit)

-   4 cawan air

-   daun ketumbar (dihirus halus)

 

cara masak :

1 -

buangkan kulit udang tinggal ekurnya sehaja (untuk kecantikan) lepas tu hiriskan di atas belakang udang untuk mengeluarkan urat hitam (kalau tak nak buat pun tak pa)  Kemudian basuhkan candawa yang kita sedia tadi , potong kepada 4 bahagian dan siram kering.

2 -

.masukan air dalam periuk panaskannya sehingga mendidih . Kemudian masukkan serai, daun limau purut dan udang dan apabila udang  mula menjadi merah muda (sudah masak), masukkan cendawan yang hiris tadi dan masukan garam.

3 - 

Selepas air mendidih, kemudian matikan api. masukan sos ikan, jus limau nipis dan cili padi. kecap masam, manis, pedas kalau rasa dah ok tuang kedalam mangkuk tabur dengan daun ketumbar. dan sedia untuk makan bersama nasi panas - panas . hem sedap nyaaaa (tapi resepi tomyam udang ini bagi 2 orang saja).

 


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes